بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست | سروده شاعر افغانستانی در سوگ سید ابراهیم رئیسی حامد کرزی: امیدوارم ایران با صبر از این مرحله دشوار عبور نماید وزیر خارجه طالبان پیام تسلیت ملت افغانستان را به کاظمی قمی ابلاغ کرد افغانستان، غم‌شریک مردم ایران کنسولگری افغانستان در مشهد: ما و مهاجران افغانستانی دعاگوی دولتمردان ایران هستیم طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم سازمان ملل: تغییرات اقلیمی اثرات ویرانگری بر مردم افغانستان دارند هشدار در رابطه با خطر وقوع سیل در ۱۲ ولایت افغانستان (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قربانیان سیل در افغانستان به ۴۰۰ نفر رسید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تلفات حمله به گردشگران خارجی در بامیان به شش تن افزایش یافت هشدارها درباره خطر فروریختن منار جام در ولایت غور افغانستان پس از وقوع سیل هشدار درباره وقوع سیل در ۱۶ ولایت افغانستان سخنگوی وزارت خارجه اقدام تروریستی بامیان را محکوم کرد افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی سد سلما در هرات پر شد | هشدار درباره وقوع سیل در هرات سیل در ولایت غور افغانستان جان ۵۰ نفر را گرفت + فیلم و عکس غربت ناشران افغانستانی در جشن کتاب ایران در حمله افراد مسلح ناشناس ۴ گردشگر خارجی در بامیان کشته شدند هشدار کاظمی قمی به اروپا | تداوم بحران در افغانستان گریبانگیر شما خواهد شد ویدئو | سیل در بغلان افغانستان به روایت تصویر
سرخط خبرها

نگرانی سازمان ملل از وضعیت زنان افغانستان | آنها به تدریج از حوزه عمومی حذف شدند

  • کد خبر: ۸۱۵۶۴
  • ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
نگرانی سازمان ملل از وضعیت زنان افغانستان | آنها به تدریج از حوزه عمومی حذف شدند
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است که زنان به صورت تدریجی از زندگی اجتماعی حذف شده‌‌ و در بسیاری از بخش‌های کاری به محدودیت‌های فزاینده‌ای روبه‌رو هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ میشل باشله، «میشل باشله»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است که زنان به صورت تدریجی از زندگی اجتماعی حذف شده‌‌ و در بسیاری از بخش‌های کاری به محدودیت‌های فزاینده‌ای روبه‌رو هستند.

در هفتادوششمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد که روز سه‌شنبه، ۳۰ سنبله/شهریور برگزار شد، میشل باشله، کمیسنر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت که با محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران در افغانستان، خطر بازگشت به سرکوب‌ «وحشیانه» و سیستماتیک زنان و دختران در دهه ۹۰ و حکومت پیشین طالبان وجود دارد.

وی افزوده است که هرچند طالبان در نامه‌ای به سازمان ملل متحد بر رعایت حقوق زنان و دختران مطابق به دین و فرهنگ تعهد کرده‌اند؛ اما عمل‌کرد آنها عملاً با تعهدات‌ آنها در تضاد قرار دارد.

باشله تاکید کرد: ادارات مربوط به زنان حذف، حضور آنان بدون محرم در بعضی از مناطق ممنوع و در بخش‌های کاری نیز با محدویت‌های فزاینده‌ای روبه‌رو شده‌اند.

از سویی هم، کمیسنر عالی حقوق بشر سازمان ملل هشدار می‌دهد که محرومیت زنان برای حضور در فضای عمومی و نیز برخی دیگر از محدویت‌ها عواقب شدیدی را برای زنان و خانواده‌های آن‌ها به همراه دارد.

به گفته باشله خانوادهای که توسط زنان سرپرستی می‌شوند، دیگر نمی‌توانند کار کنند و با این وصف بیش‌تر در معرض خطر قرار دارند.

باشله گفته است که طالبان بسیاری از ادارات امور زنان در سراسر افغانستان را از بین برده و به پرونده‌های حساس دست‌رسی پیدا کرده‌اند که این ادارات را به خطر مواجه می‌کند.

به گفته کمیسنر حقوق بشر سازمان ملل متحد، مشارکت زنان در زندگی اجتماعی تضمین شود و در تصمیم‌گیری و فضای مدنی به طور معنادار و برابر با مردان باید سهم داده شوند.

میشله افزوده است: «زنان باید آزادانه و بدون موانع یا محدودیت‌های خاص حرکت کنند و حق آنان برای زندگی عاری از خشونت جنسی و دست‌رسی برابر آنان به زندگی فرهنگی از جمله ورزش، باید رعایت شود.»

کمیسنر حقوق بشر سازمان ملل افزوده است که از حقوق زنان و دختران افغان باید حمایت و دفاع شود و جامعه بین‌الملل از جمله سازمان ملل متحد و همه کشورهای عضو برای رعایت این الزامات اساسی و عدالت با طالبان تعامل کنند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->